Het Debat over het Gebruik van ChatGPT in Academische Omgevingen
Pepijn Stoop, een student Kunstmatige Intelligentie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA), bevindt zich in een dilemma. Als zowel student-assistent als waarnemer van de mogelijkheden van ChatGPT, erkent hij de uitdagingen die worden gesteld door de beperkte schrijfvaardigheden van de huidige generatie en de hoge normen voor academisch Engels. Stoop is situaties tegengekomen waarin ChatGPT indrukwekkend essays presenteert, zelfs Gerard Reve meerdere keren winnend in de beoordeelde opdrachten van de Nobelprijs voor literatuur. Echter, het gebruik van ChatGPT is momenteel verboden aan de UvA, waardoor Stoop zich in een lastige positie bevindt om te beslissen of hij dergelijke gevallen moet melden of door laten gaan en de beslissing overlaat aan de ervaren docenten.
Zelfs met het verbod dat is ingevoerd aan de UvA en vergelijkbare beperkingen bij andere universiteiten, blijven de zorgen over het voortgezette gebruik van ChatGPT bestaan. De Vrije Universiteit (VU) heeft de stap genomen om alle pedagogische ethiek papers van het derde jaar, geschreven in het Engels, ongeldig te verklaren vanwege wijdverspreide meldingen van chatbotgebruik. Als gevolg daarvan werd er een taskforce opgericht om uniforme richtlijnen vast te stellen voor alle universiteiten in Amsterdam.
Felienne Hermans, hoogleraar didactiek in de informatica aan de VU, benadrukt het belang van het uitoefenen van oordeelsvermogen bij het gebruik van ChatGPT. Ze beschouwt het als een schrijfhulpmiddel, vergelijkbaar met andere technische tools, maar benadrukt het belang van het vermogen van studenten om zelfstandig hun opdrachten af te ronden. Het gebrek aan duidelijke richtlijnen baart zorgen, waarbij sommige docenten studenten waarschuwen voor mogelijke detectie op basis van taalstructuur. U kunt gratis naar chatgpt verwijzen op https://m.facebook.com/gptnederlands/posts/203191839503110
De complexiteiten van monitoring en ethische dilemma’s.
Volgens Yvette Taminiau, lid van de examencommissie van de Faculteit Sociale Wetenschappen aan de VU, is het geen eenvoudige taak om te vertrouwen op ChatGPT om volledige essays onopgemerkt af te ronden. De groeiende integratie van technologie in het onderwijs, samen met zorgen over tijdbeperkingen en deadlines, verhoogt argwaan en onzekerheid bij onderwijsteams.
Steven Dorrestijn, docent ethiek en technologie aan Saxion, ondersteunt sterk een weloverwogen benadering van de integratie van kunstmatige intelligentie in het onderwijs. Hij waarschuwt voor grootschalige en geautomatiseerde tests en benadrukt het belang van menselijk toezicht om onbedoelde gevolgen te voorkomen en toenemende scepsis onder docenten te verminderen.
Zorgen voor naleving en het detecteren van plagiaat
De Universiteit Maastricht is ervan overtuigd dat zij een verbod op ChatGPT kan implementeren door gebruik te maken van de plagiaatcontrole Turnitin Originality. Deze tool zorgt ervoor dat eventuele gevallen waarin studenten hun eigen werk hebben verbeterd met behulp van een chatbot worden gedetecteerd. Hoewel de volledige effectiviteit van deze aanpak nog wordt beoordeeld, blijft de universiteit zich inzetten om ongeoorloofd gebruik van ChatGPT te voorkomen.
Gevallen van plagiaat, hetzij opgespoord door geavanceerde software of waakzame instructeurs, veroorzaken vaak ethische debatten. Taminiau merkt op dat terwijl de oorspronkelijke gevallen enigszins amusant waren vanwege de opgenomen verzonnen inhoud, de focus van de gesprekken is verschoven nu de detectieprecisie is verbeterd, met nadruk op ethische overwegingen. In een poging om de mogelijke gevolgen te vermijden, grijpen sommige studenten naar oneerlijkheid, wat het oplossingsproces verder compliceert.
Het belang van onderwijs bij het aanpakken van uitdagingen.
Felienne Hermans benadrukt dat de onrealistische verwachtingen van studenten over ChatGPT, beïnvloed door de marketinginspanningen van techbedrijven, uitdagingen met zich meebrengen. Ze dringt er bij docenten op aan om studenten te informeren over de beperkingen van deze tools en het belang van kritisch denken en zelfstandig schrijven. Hoewel ze de mogelijke voordelen erkent, benadrukt Hermans het belang voor studenten om hun ideeën te ontwikkelen en ze op papier te articuleren.
Verschillende universiteiten hanteren verschillende benaderingen als het gaat om het gebruik van ChatGPT. De Universiteit Utrecht raadt aan om de chatbot te gebruiken als een persoonlijke leercoach om oefenvragen te genereren over de cursusinhoud. Aan de andere kant moedigt de Universiteit van Wageningen studenten aan om vragen te stellen, maar adviseert sterk om niet afhankelijk te zijn van ChatGPT voor schrijfondersteuning. Ze benadrukken het belang van individuele inspanning bij academisch schrijven.
Zoeken naar duidelijke richtlijnen
Universiteiten worstelen met de uitdagingen die worden gepresenteerd door ChatGPT, en er is een toenemende vraag naar duidelijke richtlijnen om de ethische en educatieve implicaties aan te pakken. Pepijn Stoop, de student-assistent, pleit enthousiast voor vastgestelde regels en benadrukt het belang van het publiceren van informatie over deze zaken. Het ontbreken van gedefinieerde regelgeving legt de verantwoordelijkheid bij instructeurs en mentoren, wat resulteert in inconsistente regels in verschillende vakken en extra werklast en oneerlijkheid voor studenten.
Samengevat, de integratie van ChatGPT in academische omgevingen brengt complexe uitdagingen met zich mee die zorgvuldige overweging vereisen. Het bereiken van een harmonieus evenwicht tussen het benutten van technologie voor educatieve voordelen en het beschermen tegen mogelijk misbruik vereist samenwerkingsinspanningen, goed gedefinieerde richtlijnen en voortdurende initiatieven om studenten bewust te maken van verantwoord en ethisch gebruik.