“De komst van ChatGPT: Bescherming van onderwijs tegen de digitale kloof”

artificial intelligence

Het AI-landschap ondergaat aanzienlijke veranderingen met de introductie van de GPT Store, een digitaal platform gevuld met door een taalmodel aangedreven AI-chatbots. Deze ontwikkeling heeft het potentieel om een nieuw tijdperk in te luiden, vergelijkbaar met de impact die Apple’s App Store in 2007 maakte. Het brengt echter ook een risico met zich mee: de verbreding van de digitale kloof in het onderwijs.

De digitale kloof wordt steeds groter.

Aangezien sommige studenten en docenten een verscheidenheid aan AI-tools omarmen om hun kennis en vaardigheden te verbeteren, lopen anderen mogelijk achter door factoren zoals financiële beperkingen of beperkte kennis van deze nieuwe technologieën. Toegang tot deze bronnen vereist nu een ChatGPT Plus-account, met een maandelijks abonnementskosten van 22 euro.

Daarnaast komt nog een ander probleem aan het licht: het effectieve gebruik van AI-tools vereist taalvaardigheid. Een recente verklaring van een IBM-directeur benadrukte dat in het huidige AI-tijdperk taal- en cultuurstudies steeds belangrijker worden dan technische studies. AI is niet langer beperkt tot IT-professionals, maar wordt toegankelijker via gesproken en geschreven taal.

Taal is ons gereedschap voor expressie. Effectieve communicatie is de sleutel tot het ontsluiten van het volledige potentieel van AI, maar het verbreedt ook de kloof en verdiept de digitale kloof, waardoor een aanzienlijke bedreiging ontstaat voor onderwijs gelijkheid. De cruciale vraag blijft: veilen we gelijke kansen in het onderwijs af aan de hoogste bieder?

Waarborgen van ethische implementatie van AI

De invloed van AI in het onderwijs is ongelijk en verschilt aanzienlijk tussen scholen als gevolg van contextuele factoren. Terwijl sommige scholen AI enthousiast omarmen, zijn anderen voorzichtig bij het verkennen van verantwoorde inzet ervan.

In other cases, a strategy of denial is utilized, treating AI as an unfamiliar phenomenon and actively evading it—often with the aid of inadequate plagiarism detection software. Ignorance is the root of the issue, as indications suggest that numerous students have already turned to different AI tools.

Als een student toegang heeft tot een persoonlijke AI-chatbot en deze effectief kan gebruiken, kan hij of zij sneller of beter leren dan een leeftijdsgenoot die niet over de financiële middelen en vaardigheden beschikt om dergelijke tools te gebruiken.

“Omgaan met niet-financiële obstakels”

Onderwijsongelijkheid is een langdurig probleem, maar sommige scholen nemen stappen om dit aan te pakken. Een recent artikel in AD toont Mgr. Frencken College in Oosterhout, dat partnerships met commerciële huiswerkinstituten beëindigt als onderdeel van de inspanningen om dit probleem aan te pakken.

De directeur van de school stelt dat deze maatregel tot doel heeft om financiële ongelijkheden onder studenten te verminderen, waarbij wordt erkend dat sommige ouders zich deze diensten niet kunnen veroorloven. Daarentegen hanteert een nabijgelegen sportschool een andere aanpak door de nadruk te leggen op de verbetering van fundamentele vaardigheden via een aanvullend interdisciplinair taalprogramma. Het doel is om minder afhankelijk te zijn van de financiële situatie van ouders voor buitenschoolse hulp.

Niettemin vereist het aanpakken van het AI-vraagstuk een allesomvattende benadering. Dit omvat niet alleen het verlagen van financiële drempels en het verbeteren van taalonderwijs, maar ook het verbeteren van digitale vaardigheden bij zowel docenten als studenten.

Bescherming van digitale soevereiniteit

De onderwijssector moet actief haar eigen koers uitzetten, in plaats van gestuurd te worden door de agenda’s van Big Tech. Hoewel commerciële belangen en onderwijskwaliteit naast elkaar kunnen bestaan, is het vaak een uitdaging om de noodzakelijke balans te vinden.

Gelukkig wordt er vooruitgang geboekt met de ontwikkeling van het veilige en toegankelijke GPT-NL-taalmodel, dat voorziet in onze educatieve behoeften en digitale soevereiniteit beschermt. De recente overheidsvisie op generatieve AI zal naar verwachting deze zaak verder bevorderen. Ondertussen hebben Bing Chat en de chatbot ‘MyAI’ van Snapchat al hun weg gevonden naar klaslokalen, met aanzienlijke implicaties.

Het ontsluiten van het potentieel van elke student

Hoe kunnen we dit aanpakken? Het is cruciaal dat schooldirecteuren bewustzijn over AI prioriteren en leraren voorzien van de nodige middelen en tijd. Scholen zouden zowel leraren als studenten actief moeten onderwijzen over AI, zowel op praktisch als ethisch vlak, en veilige experimenten moeten stimuleren. De overheid lijkt aanzienlijke steun te bieden op dit gebied, met name via het Nationaal Onderwijslaboratorium AI, dat lovenswaardige projecten uitvoert die onderzoek, praktijk en technologie samenbrengen. Daarnaast is effectieve communicatie met ouders en studenten essentieel.

We moeten maatregelen implementeren die iedereen betrekken en de basis leggen voor onderwijs dat het potentieel van elke student waarmaakt, ongeacht de onderwijsachtergrond of financiële situatie van hun ouders. Het is cruciaal om te voorkomen dat ons onderwijssysteem een strijdtoneel wordt voor de digitale kloof. Dit is niet langer een keuze maar een noodzaak—voor onze kinderen en voor de toekomst.

“De komst van ChatGPT: Bescherming van onderwijs tegen de digitale kloof”
Verspreid de liefde

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven